Sunday, June 12, 2011

Kenapa Gelabah?

Sejak seminggu lalu iaitu pada 16 Mei 2011, satu berita mengatakan bahawa pihak Agro bank tidak lagi menerima pajakan emas yang berbentuk pelaburan. Buat masa sekarang arrahnu yang paling popular dah mudah ialah Bank Rakyat dan Agro bank. Bank rakyat telah membeku pajakan berbentuk emas perlaburan dan hanya menerima barang kemas sahaja sejak dua tahun lalu bila mereka terkena dengan kes Etiqa Emas.
klik utk besarkan

Keadaan ini membuatkan mereka yang menyimpan dalam bentuk goldbar atau dinar agak gelabah untuk menukar emasnya kepada barang kemas atau menjualnya terus. Maka dengan ini ada yang sanggup menjual emasnya hampir menyamai harga dealer tanpa memikirkan kesan terhadap orang lain lagi yang berniaga emas sepertinya.

Bagi aku la, mereka ini seolah tidak menyedari bahawa yang mereka jual itu adalah emas, barang yang paling bernilai di muka bumi ni, bukannya penapis air. Nampak sangat mereka ni bergantung harap dengan Agro Bank. Seolah jika tiada bank ni, macam dah tak laku lagi emas yang ada.

Kita kena ingat bahawa emas adalah sejenis logam paling baik untuk menyimpan nilai yang boleh mengantikan wang fiat (wang kertas). Adalah dijangkakan bahawa harga makanan dan barangan akan naik sehingga 30% pada akhir tahun ini ekoran kenaikan harga minyak. Bila nilai wang fiat jatuh bermakna nilai emas akan terus naik. Oleh itu jika mereka yang menyimpan emas dan panik dengan tindakan Agro Bank berkenaan, aku rasa mereka silap. Banyak lagi yang boleh dibuat dengan emas berkenaan dan dengan tindakan bank berkenaan tidak lagi menerima emas menandakan bahawa:
Dollar vs Gold


# pihak bank dah kehabisan duit kerana telah diberi pinjaman kepada pemajak emas.
# keuntungan mereka semakin mengecil kerana orang ramai telah mengeluarkan semua simpanan mereka untuk membeli emas.
# kepercayaan orang ramai terhadap ringgit (wang fiat) semakin merosot
# nilai wang fiat terus menjunam berbanding emas yang terus stabil.

Beberapa bulan lepas Bank Rakyat juga telah mengeluarkan saham bernilai RM3 billion dan hanya diperuntukan sebanyak RM500 jer seorang. Sesiapa yang beli saham ni memang dah masuk jerat la. Sebenarnya bank berkenaan dah kehabisan duit (tunai) kerana semua duit dah diberi kepada pemajak emas.
Promosi saham bank rakyat

Mereka yang membeli saham bermakna mereka membayar RM500 kepada bank dan direkodkan dalam buku akaun dengan angka. Jadi semua saham habis dijual bermakna bank berkenaan telah mendapat wang tunai sebanyak RM3 billion! Cekap bukan? So di sini kita tengok siapa yang kena.

No comments:

Post a Comment