Sunday, June 12, 2011

Kehidupan Semakin Mahal



1- Harga Petrol
Sejak 10 tahun lalu kenaikan harga petrol sebanyak 70% atau lebih kurang 7% setahun. Setiap kali berlaku kenaikan harga petrol rakyat akan merungut dan dalam masa yang sama berlaku kenaikan harga barang keperluan harian. Pemilik kenderaan yang membayar RM1.85/liter untuk RON95 dan RM2.10/liter bagi RON97 pada Julai lepas kini membayar masing-masing RM1.90 dan RM2.50 seliter.
2- Kos Tambang
Bila harga minyak naik, secara otomatiknya semua harga barang lain akan meningkat sebab ia melibatkan tambang. Ada mak cik felda cakap, “mak cik tak kisah sangat minyak naik ni sebab mak cik hanya naik basikal jer pergi menoreh”, jawapan paling bangang dan biasa didengar.
Setiap kali melakukan perjanan orang akan berfikir acap kali tentang kos seperti tambang teksi, bas atau lori. Adakah mak cik tadi makan nasi dengan padi yang dia tanam sendiri?
3- Tak Kisah
"Saya sering makan di kedai yang boleh tahan cantik dan bersih tetapi tak sedar pula kalau harga makanan di sana lebih mahal ataupun tidak? Nasi putih dengan lauk ikan goreng, sayur campur dua macam dengan air lobak merah, lebih kurang RM7 saja. Berpatutan harganya bagi saya. Saya rasa masih mampu untuk terus makan di situ," kata pesara kerajaan Abbas Hasan, yang kini pendidik secara kontrak di Nilai, Negeri Sembilan.
4- Pilihan Tepat
Seorang pelajar Universiti Malaya beranggapan harga barang tidak akan pernah turun."Semuanya semakin tinggi. Cuma kita perlu pilih dengan berhati-hati dan pastikan pembelian tidak melampaui bajet seharian," kata Mildred dari Sabah.
Kalau semua dah mahal, mana satu kita nak pilih?


5- Harga Rumah
Tahukah anda bahawa sebuah rumah teres dua tingkat di kawasan Lembah Kelang boleh mencecah RM1,000,000.00 dan sebuah banglo tiga empat kali ganda lagi. "Tumpuan syarikat kami ialah rumah yang lebih luas dan selesa. Kualiti pembinaan sememangnya yang paling utama. Bahan yang digunakan juga mempunyai gred yang lebih tinggi. Inilah sebabnya mengapa harga rumah di Selangor lebih tinggi. Bak kata pepatah, alah membeli menang memakai!" jawab seorang pekerja syarikat perumahan ketika ditanya mengenai harga rumah yang 30 peratus siap dikawasan projek terbarunya di Shah Alam.

6- Kos Perbelanjaan Harian
"Orang yang tinggal di bandar, yang berkereta ke pejabat, perlu berbelanja makan tengah hari pada hari bekerja, bayar tempat letak kereta bulanan, ada sewa rumah dan punya keluarga beranak dua pasti sukar untuk menyimpan RM500 sebulan," kata Datuk Dr Ma'amor Osman, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia, PPIM apabila diminta memberi komen tentang peningkatan harga barang dan perbelanjaan harian warga Malaysia masa kini.
Jadi, gaji RM1500 sebulan hanya sesuai untuk orang bujang yang baru bekerja sahaja. Kenaikan gaji tahunan pun tidak lebih 5% sedangkan inflasi negara 4%. Apa yang kita dapat?
7- Pasangan Hidup
Semasa saya melangsungkan perkahwinan 13 tahun lalu, secara keseluruhan saya hanya berbelanja sekitar RM7000 sahaja termasuk hantaran. Zaman sekarang anak muda yang ingin berkahwin perlu menyediakan sekurang-kurangnya RM 12,000. Habis sebelum ekonomi stabil balik, kita nak makan apa?

8- Kesimpulannya
Mulai sekarang kita kena bersedia untuk menghadapi ‘azab’ dunia ini untuk mengharungi masa akan datang dengan iklim politik dunia yang kian bergolak. Semua ini akan memberi kesan secara langsung terhadap ekonomi dunia termasuk Malaysia. Tidak mustahil harga seliter petrol mencapai RM10 dan masa ini semua harga keperluan harian akan melambung hingga kita tak mampu lagi nak berbelanja.
Oleh itu bermula dari sekarang juga maka berdikit-dikit lah untuk menyimpan emas kerana hanya emas sahaja yang boleh menyelamatkan keadaan kerana:
#             Kenaikan harga emas ialah 30% setahun (purata). Sila lihat graf yang terdahuluDI SINI. Andai kata sekarang kita memiliki 100gram emas bernilai RM15,000, kenaikan sebanyak RM4500 setahun dan dalam masa sepuluh tahun nilai emas tadi akan menjadi RM60,000. Bandingkan dengan simpan dalam ASB yang bonus + dividen hanya 7% setahun tolak inflasi tahunan 4% , bakinya hanya tinggal 3% sahaja.
#          Emas kalis inflasi berbanding wang kertas. Emas dan perak adalah penyimpan nilai  yang paling stabil di dunia. Lindungilah kekayaan anda dengan menyimpan emas dan perak. Inflasi sifar selama 1400 tahun.
#             Jaminan oleh Nabi kita. Banyak hadis-hadis yang berkaitan dengan emas dan antaranya ialah Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda  "Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan).
Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.
#          Semua manusia suka pada emas sejak 6000 tahun lalu sehingga sekarang dan hingga kiamat. Emas adalah logam mulia dari syurga.
#            Nilainya terus meningkat saban tahun. 1 dinar 4.25g pada tahun 2000 ialah RM140, sekarang tahun 2011 ialah RM670
#          Harga kambing sejak zaman Rasullulah hingga sekarang ialah sama iaitu 1 dinar manakala seekor ayam ialah 1 dirham.

No comments:

Post a Comment