Sunday, June 12, 2011

Bukan Rezekinya


Keratan akhbar Cosmo 14 april 2011
Pada awal Januari tahun ni saya ada permintaan dari seorang rakan yang boleh dikatakan berjaya sebagai usahawan masakini iaitu beliau berminat untuk membeli emas dari saya sebagai simpanan. Beliau membayangkan untuk membeli dalam 100k dan saya menyediakan quotation dengan harga semasa ketika itu. Saya yakin beliau mampu sebab saya mengenalinya sebagai peniaga yang berjaya. Dia perlukan sedikit masa untuk berbincang dengan isterinya secara detail bagaimana untuk menguruskan emas tersebut nanti.

Selang beberapa hari beliau menghubungi saya dengan mengatakan bahawa beliau dan isterinya membatalkan urusan tersebut dengan beberapa alasan termasuk tidak yakin dengan kenaikan harga emas. Mungkin ini bukan rezeki saya dan beliau untuk memiliki emas sebagai simpaan masa hadapannya. Kini beliau terus menyepi berkaitan emas tersebut namun kami masih berhubung atas dasar kawan lama.

Oleh kerana dalam dua tiga hari ni kenaikan harga emas agak mendadak, bila masa terluang saya cuba menghitung quotation yang saya berikan kepadanya 4 bulan yang lepas dan hasilnya adalah seperti di bawah… wow!

Beberapa kali saya kira untuk pastikan saya tak silap… memang menakjubkan!
Ketika saya mencadangkan kepadanya dulu (Januari 2011) dengan harga RM101,857.00, sekarang selepas 4 bulan harganya telah menjadi RM110,664. Keuntungan sebanyak RM8,807.00 tapi semua ni bukan rezeki beliau.

Oleh itu nasihat saya kepada mereka yang berhasrat untuk menyimpan sambil melabur, jangan bertangguh lagi kerana harga emas akan terus dalam keadaan menaik tanpa kesudahan. Suatu hari nanti kita hanya mampu mendengar sahaja kerana pada masa itu orang yang betul-betul kaya sahaja yang akan memilikinya.

No comments:

Post a Comment