Sunday, June 12, 2011

Harga Emas Terus Mengukuh


Website kitco yang menjadi rujukan harga emas dunia
Krisis ekonomi Negara besar seperti Amerika, China, Rusia dan Jepun memberi impak secara tak langsung kepada iklim ekonomi dunia termasuk Malaysia. Krisis bermaksud Negara tersebut akan mengalami:

# Perbelanjaan defesit atau perbelanjaan melebihi pendapatan sepatutnya
Zaman sekarang semua orang inginkan kehidupan yang serba lengkap, mudah dan canggih walaupun dikekang masalah kewangan. Keadaan ini akan mendedahkan ramai orang kepada masalah hutang yang bertimbun sehingga tidak mampu untuk mengisi perut ahli keluarga.

# Kekurangan peluang pekerjaan atau meningkatnya pengangguran.
Setiap masa sentiasa ada mereka yang sedang mencari pekerjaan samada di sektor kerajaan atau swasta. Jika pelabur pun tiada duit, macamana nak mulakan perniagaan?

# Kos sara hidup meningkat
Semua orang tau bahawa kos sara hidup sentiasa meningkat saban hari dan tiada siapa tahu bila ia akan berhenti. Ini akan memberi banyak tekanan emosi kepada mereka yang bergaji rendah atau tidak bekerja.


# Inflasi meningkat
Ramai orang pandai sebut tapi tidak tahu apakah itu inflasi. Saya bagi contoh pada tahun lepas harga seliter petrol ialah RM1.50. Selepas setahun harganya meningkat kepada RM1.90. Perbezaan harga antaranya adalah inflasi yang dikira dalam peratus.

Bersedia Dari Sekarang
Sejak saya sedar dengan kelebihan emas apada akhir tahun 2008 dan memilikinya pada awal 2009, semua simpanan saya dalam bentuk duit telah ditukarkan kepada emas. Terima kasih kepada seorang rakan sekerja di atas kesabarannya menerangkan kepada saya bahawa emas tu bukannya untuk perhiasan wanita semata-mata. Lelaki pun boleh memiliki emas tapi sebagai simpanan dan perlaburan.

Ketika saya memiliki emas pada ketika itu ialah RM118/g dan kini telah mencapai RM166/g. Kenaikan sebanyak 40.7%. Tanpa inflasi.

ASB pun hanya 8% jer setahun tapi bila ditolak dengan inflasi 4% maka bakinya hanya 4% saja yang untung. Jadi nasihat saya ialah sebelum harga emas menjadi terlalu mahal untuk dimiliki, bermulalah dari sekarang.

Jangan risau dan keliru dengan pelbagai andaian tidak berasas oleh mereka yang tidak faham tentang ilmu emas. Emas adalah sejenis bahan yang paling mudah dicairkan (ditukarkan) kepada duit. Ia boleh dijual atau dipajak di arrahnu untuk mendapatkan tunai dalam masa yang singkat.

No comments:

Post a Comment